Jak zrobić dobrą tematyczną stronę zapleczową?

W ostatnim czasie strony zapleczowe cieszą się gorszą niż niegdyś opinią. Coraz częściej rozpowszechniany jest pogląd, że strony zapleczowe są nieopłacalne, z uwagi na ceny domeny, hostingu, podlinkowania, obsługi czy tekstów. Negatywny stosunek do tworzenia stron zapleczowych wywodzi się z czasów, kiedy wysoką pozycję w wyszukiwarce Google można było osiągnąć dzięki jak największej ilości linków i słów kluczowych.

Zaplecza były nasycone frazami, które chciano pozycjonować, nie dbając o merytoryczną stronę tekstu. Budowa zaplecza była ukierunkowana tylko i wyłącznie na indeksujące roboty Google, a nie prawdziwych, żywych czytelników. Nieustannie zmieniająca się polityka Google wymusiła odwrócenie tego trendu.

Czym jest zaplecze?

Strona zapleczowa to inaczej strony internetowe, które wspierają pozycjonowanie. Na zaplecze wstawiane są linki do strony, która ma być jak najwyżej wypozycjonowana. Zaplecze strony internetowej musi posiadać indywidualny adres IP oraz różnorakie domeny. Obecnie nadmierne linkowanie w zbudowanym zapleczu negatywnie wpływa na proces pozycjonowania strony. Poprzez zaplecze nie należy tworzyć tzw. Systemu Wymiany Linków. Aktualny algorytm Google nadmierne linkowanie na zapleczu oceni jako niskiej jakości, przez co pozycja strony będzie spadać

Kiedy założyć stronę zapleczową?

Tworzenie zaplecza jest wartościowym działaniem nie tylko dla branży e-commerce. Wszyscy przedsiębiorcy, którzy chcą być widoczni w sieci powinni rozważyć stworzenie takiej strony. Stworzenie własnego zaplecza i prowadzenie go jest całkowicie zależne od jej właściciela. Może on dowolnie ustalać treść i ma kontrolę nad linkowaniem. Optymalizacja i pozycjonowanie jest przeprowadzane zgodnie z aktualnymi potrzebami przedsiębiorców.

Jak tworzyć zaplecze?

Zaleca się by strony zapleczowe były tworzone w systemie CMS, najlepiej w darmowym WordPressie lub systemie Joomla. Oba systemy zarządzania treścią posiadają wiele darmowych szablonów oraz narzędzi SEO. Tworzone zaplecze musi koniecznie być tematycznie związane z witryną, która ma być wypozycjonowana oraz zawierać tylko unikalne treści. Na zapleczu nie można umieszczać treści, które zostały stworzone i wykorzystane na innych witrynach.

W 2016 roku została wprowadzona aktualizacja Google o nazwie Pingwin 4.0. Wprowadzony algorytm działa w czasie rzeczywistym i poszukuje na witrynach skopiowanych treści, nadmiernego linkowania czy spamu. Każde wykrycie działań niezgodnych z polityką Google obniża pozycję w wyszukiwarce lub usuwa witrynę z indeksowania. Rygorystyczna polityka serwisu zmusza do poważnego podejścia w sprawie stron zapleczowych.

Zaplecze może generować ruch

Zachodzące zmiany wymuszają by zapleczowe strony przestały być wsparciem SEO, a stały się zapleczem marketingowym z wartościowym contentem.

Właściwe zaplecze to nic innego jak sieć blogów tematycznych, które pozyskują wartościowe linki dla pozycjonowanej witryny oraz generują ruch poprzez zamieszczane ciekawe treści. Jeżeli zostały podjęte działania pozycjonujące stronę mechanika samochodowego, bardzo dobrym rozwiązaniem jest stworzenie na WordPressie bloga, który będzie skupiał nie tylko zapalonych fanów motoryzacji, ale także osoby, które poszukują rozwiązania problemu z samochodem.

Na blogu zapleczowym można umieszczać artykuły z linkowaniem o takiej tematyce jak: naprawa lub wymiana silnika, Najczęstsze przyczyny nierównej pracy silnika, dlaczego samochód zwiększa zużycie oleju. Artykuły mogą posiadać linki do strony głównej warsztatu lub strony oferty. W naturalny sposób zostanie zwiększona liczba wartościowych linków oraz zwiększony zostanie ruch na stronie. Kolejnym przykładem może być zaplecze dla restauracji chińskiej.

Na zapleczowej stronie można wstawić artykuł, który opisze różnicę pomiędzy kuchnią syczuańską a kantońską, poradnik do nauki jedzenia pałeczkami lub przepis na kaczkę po pekińsku. Wartościowy content zwiększy ruch oraz będzie promował restaurację. Aby zaplecze spełniło swoją rolę należy w pierwszej kolejności określić grupę docelową.

Następnie można stworzyć blog, który przyciągnie osoby, które chcemy pozyskać. Ważne jest regularne aktualizowanie bloga. Co miesiąc powinno pojawiać się około przynajmniej kilka artykułów tematycznych. Artykuły powinny być opracowane nie tylko pod kątem wartościowego contentu, ale również pod kątem SEO. Wybór odpowiednich fraz kluczowych ułatwi Google Planner lub Google Trends.

Dla większego efektu, założony blog powinien być połączony z mediami społecznościowymi, np. Facebookiem oraz wysyłać newslettery do czytelników. Dobrze stworzone zaplecze może również zarabiać. Jeżeli blog będzie generował coraz więcej unikalnych wejść i udostępnień artykułu, dodatkowym zyskiem może być zamieszczanie artykułów sponsorowanych, materiałów reklamowych lub AdSense. Innym sposobem na zarabianie poprzez stronę zapleczową może być program partnerski.

Strona zapleczowa wymaga znacznie większego wysiłku i czasu niż kiedyś. Jednak obecny trend jest znacznie korzystniejszy od wcześniejszych nastawionych na pozycję w wyszukiwarce. Strony zapleczowe wspierające marketing budują pozytywny wizerunek firmy i skupiają wokół siebie wybraną grupę docelową. Jeżeli potencjalni klienci będą odwiedzać blog tylko po to by przeczytać ostatnio dodany wpis, pozostanie w nich wrażenie, że firma wokół której skupia się zaplecze jest wiarygodna i profesjonalna. Wartościowy i ciekawy content wytworzy również w klientach poczucie lojalności do marki. Zaplecze do wstawiania linków i fraz kluczowych jest już archaizmem, który nie przyniesie pożądanych wymiernych korzyści.