Na czym polega tworzenie stron internetowych w minimalistycznym stylu?

Strony internetowe stały się dzisiaj jednym z istotniejszych elementów kampanii marketingowej większości firm. Choć ich budowa oraz utrzymanie są stosunkowo niedrogie, to jednak stale rosnąca konkurencja na rynku sprawia, że zachęcenie użytkowników do odwiedzenia witryny i zatrzymanie ich przy sobie jest niezwykle trudnym zadaniem. Oferta firmy to jedno, ale obecnie podstawowym kluczem do sukcesu w sieci jest zaprojektowanie takiej strony, która już na pierwszy rzut oka wyda się interesująca, zachęci do jej odwiedzenia i będzie budowała pozytywny wizerunek firmy.

Narodziny stylu minimalistycznego w projektach stron www

Przez ostatnie lata styl projektowania stron internetowych bardzo dynamicznie się zmieniał. Powszechnie uważano, że witryna musi przede wszystkim przekazywać jak najwięcej informacji, epatować poruszającymi się grafikami, świetlnymi banerami i wieloma innymi fajerwerkami technologicznymi, które regularnie unowocześniano.

Wyniki wnikliwych badań nie pozostawiły jednak złudzeń. Przesycone treścią, rozbudowanym menu oraz gadżetami strony nie przyciągają, a wręcz przeciwnie, odpychają. Okazuje się, że dla sukcesu strony ważnych jest zaledwie kilka pierwszych sekund po wejściu na nią nowego użytkownika. Jeśli zgubi się on w nawigacji, nie znajdzie nic interesującego lub będzie miał problemy z czasem ładowania witryny, to nie tylko natychmiast ją opuści, ale prawie na pewno już na nią nie powróci.

Tak właśnie narodził się styl minimalistyczny, znany w architekturze od dawna i stosowany dawno temu również na stronach internetowych, który jednak dopiero teraz mocno zyskał na swojej wartości.

Czym powinien wyróżniać się styl minimalistyczny?

Choć forma tego stylu wciąż dynamicznie ewoluuje, to jednak da się wyróżnić kilka elementów charakterystycznych dla niego, które warto brać pod uwagę, gdy sami zajmujemy się projektami. Zalicza się do nich przede wszystkim:

  • prosta, nieprzesycona elementami interfejsu forma;

  • umiejętne wypełnienie pustej przestrzeni;

  • stosowanie kontrastów na stronie;

  • intuicyjne menu nawigacyjne;

  • intrygujący, bardzo ciekawy krój pisma.

Upraszczamy menu oraz cały interfejs

Uproszczenie menu w teorii jest bardzo proste, ale w praktyce okazuje się jednym z największych wyzwań, jakie pojawiają się przed webmasterami. Z jednej strony chcemy, aby użytkownik miał łatwy dostęp do całej zawartości witryny, ale jednocześnie nie możemy zasypywać go panelami menu na każdym boku ekranu.

W efekcie najpopularniejszym zabiegiem jest dzisiaj budowa rozwijanego menu oraz stosowanie dobrze widocznych elementów nawigacyjnych, dzięki którym użytkownik zawsze wie, gdzie aktualnie znajduje się na stronie.

Kontrasty, które przyciągną uwagę

Śnieżnobiałe tło i jaskrawo czarne wstawki graficzne, na pewno wiele osób spotkało się już z tak wyglądającymi stronami. Tak, w przypadku stylu minimalistycznego jest to istotny zabieg wizualny. Kontrasty muszą zwracać na siebie uwagę, przyciągając do zapoznania się z treścią, która znajduje się w mocno kontrastujących elementach.

Sztuką jest zamaskowanie pustej przestrzeni, typowej dla stylu minimalistycznego. Nie ma co ukrywać, większość powierzchni naszej strony nie zostanie zagospodarowana i trzeba w jakiś ciekawy sposób przekazać użytkownikowi najważniejsze informacje. Z tego też powodu bardzo popularnie stosuje się dzisiaj krótkie, ale treściwe i zapadające w pamięć hasła powiązane z tematyką witryny.

Postawienie na wysokiej jakości treść

Współczesne strony, przygotowywane w stylu minimalistycznym, przede wszystkim skupiają się na dostarczaniu użytkownikom wysokiej jakości treści. Ta zresztą jest coraz lepiej punktowana przez popularne wyszukiwarki internetowe, w tym Google, przyczyniając się do szybszego budowania pozycji w rankingach.

Z tego też powodu istotna może być typografia, ciekawie zaprojektowane czcionki do ozdobienia treści, które w estetyczny sposób chcemy na stronie wyróżnić. Najlepiej, jeśli font swoją formą będzie dopasowany do tematyki witryny lub po prostu do charakteru firmy.