Jak zacząć tworzyć strony WWW?

HTML i Javascript

Czego się uczyć jako przyszły twórca stron internetowych? Od czego zacząć swoją przygodę jako twórca stron WWW? Jak uczyć się tworzenia witryn? Odpowiem Ci na te pytania w poniższym artykule 🙂

Nie ważne jakiego typu strony internetowe będziesz robił. Nie ważne na jakiej pozycji będziesz pracował przy tworzeniu stron internetowych i tak musisz HTML w pewnym stopniu znać.

Najprawdopodobniej słyszałeś już o HTML. Ale czego masz się uczyć? Kiedy widzisz w jednym miejscu informacje na temat HTML, HTML 4, XHTML czy też HTML 5, już wtedy możesz nie wiedzieć od czego zacząć. Jakie są różnice?

Czym jest HTML?

HTML to z ang. Hyper Text Markup Language, czyli tłumacząc nieprofesjonalnie na polski język nadzwyczajny tekstowy język znaczników.

Co to znaczy, że tekst jest nadzwyczajny? Jest to przecież tylko ciąg znaków. Masz rację, ale nie do końca. Tekst bez internetu nigdy nie miał takich niezwykłych funkcjonalności jakie dały nam strony internetowe stworzone za pomocą HTML. Zabierz sobie dowolną książkę, a następnie popatrz się na spis treści. Czy kiedy zaczniesz naciskać palcami na poszczególne wpisy spisu treści to automatycznie przeniesiesz się nadzwyczajnie do miejsca, w którym znajduje się opisana zawartość? No, nie. Ale dzięki hiperłączu z HTML jest to możliwe.

Hiperłącza, tabelki i inne są definiowane, tzn. opisywane z pomocą tzw. znaczników (z ang. tag), które jak sama nazwa wskazuje oznaczają zwykły tekst pomiędzy nimi, aby stał się nadzwyczajny.

Czyli, po prostu, nabrał jakiejś innej wartości poza byciem zwykłym tekstem.

Dla przykładu prosty kod w HTML:

<b>napis</b>

„b” to w tym wypadku znacznik, który jak widzisz jest specjalnie skonstruowany, ponieważ są dodane do niego znaczki „<” oraz „>”, aby program interpretujący ten kod nie pomylił go ze zwykłym tekstem. Na dodatek znacznik zamykający ma przed sobą „/” (backslash) , aby było wiadomo, kiedy nadzwyczajna interpretacja ma zostać zakończona. W tym wypadku znacznik b(bold z ang. pogrubić) pogrubia zwykły tekst pomiędzy znacznikami i na ekranie przeglądarki internetowej jest już pogrubiony. Wszystko dzięki programowi znajdującemu się w przeglądarce służącemu do interpretacji tego typu znaczników. Jak sama nazwa wskazuje przeglądarka czyli np. Chrome, Internet Explorer, Firefox służy do przeglądania i interpretacji. Nota bene w różnych przeglądarkach niektóre elementy kodu, który w przyszłości będziesz pisał mogą być minimalnie inaczej interpretowane. Czasem mogą nie zostać zinterpretowane wcale, co będzie sprawiało Ci wiele problemów.

Co ciekawe zabawa nie kończy się na tagach. Spróbujmy czegoś trudniejszego.

Poniżej znacznik a (anchor z ang. kotwica), który rzuca kotwicę na zwykły tekst i oczekuje podania

dodatkowej informacji o tekście, aby stał się tzw. hyper-linkiem z ang. super połączeniem.

<a>moja strona</a>

Takie dodatkowe informacje podajemy w atrybutach. Określają one cechy. np. w przypadku człowieka to jego wzrost, waga, itp. W przypadku tagów jest podobnie, tylko że tym razem określamy dodatkowe informacje odnośnie znacznika.

<a href=”https://www.mojastrona.pl/”>moja strona</a>

Powyżej skorzystaliśmy z atrybutu href – jest to skrót z ang. hyper reference, czyli tłumacząc na język polski nadzwyczajny odnośnik, tzw. link , który odnosi się do jakiegoś miejsca. Jest to wartość tego atrybutu, tak jak „75kg” jest wartością dla wagi człowieka. Zauważ, że również w tym wypadku, aby oddzielić nazwę atrybutu od wartości zostały użyte znaczki takie jak cudzysłów oraz znak równości. Nic w kodzie, ani w programowaniu nie dzieje się bez powodu. Po kliknięciu na zwyczajny tekst w tym wypadku „moja strona”, który dzięki tagowi “a” stał się kotwicą oraz dzięki dodatkowej informacji z atrybutu gdzie ma prowadzić połączenie zostaniemy do tego miejsca (mojastrona.pl) przeniesieni.

W przykładzie z człowiekiem, gdyby przeglądarki miały możliwość interpretacji takich tagów sytuacja wyglądałaby następująco:

<czlowiek
waga="”75kg”">Arek</czlowiek>

Przeglądarki mają jednak określone jakie tagi mogą interpretować, więc powyższy przykład nie zostanie przez nie poprawnie zinterpretowany. HTML określa jakie tagi / atrybuty mogą zostać użyte, aby twórcy przeglądarek mogli stworzyć odpowiednie oprogramowanie do ich interpretacji.

Jest ich mnóstwo i większość z nich powinieneś znać albo przynajmniej wiedzieć o ich istnieniu. Dzięki temu będziesz mógł zaglądnąć do tzw. manuala (spisu ze wszystkimi tego typu informacjami), gdy będą potrzebne. Oczywiście jedną z najszybszych dróg na odnalezienie poszukiwanego tagu jest po prostu wpisanie go w wyszukiwarkę np. Google.

Z programem, który będzie interpretował specyficzny tekst, czy też różnego rodzaju dane spotkasz się w każdym języku programowania, nie tylko w HTML. W PHP zamiast tagów spotkasz się z tzw. funkcjami, które będą operować na bardziej skomplikowanych danych niż zwykły tekst. Nie będziesz w stanie wszystkiego zapamiętać. Najważniejsze byś znał podstawy oraz w razie potrzeby, wiedział o istnieniu elementów, których nie używa się tak często. Będziesz mógł szybko je odnaleźć i przypomnieć sobie jak działają. Warto zwrócić uwagę, że często używane elementy języków powinno znać się na pamięć, gdyż usprawnia to pracę. Analogicznym przykładem jest tabliczka mnożenia w matematyce. Możesz skorzystać z kalkulatora, ale nie zawsze mamy go pod ręką.

Pewnie zastanawiasz się, dlaczego w ogóle wprowadzam cię w HTML zamiast mówić o jego różnicach w poszczególnych wersjach. Chcę cię nauczyć od samego początku specyficznego myślenia. Gdy poznajesz cokolwiek dotyczącego tworzenia stron WWW staraj się zrozumieć temat dogłębnie. Tłumacz sobie słowa, bo nazwy są prawie zawsze dobierane tak, by oddawały sens nazwanego elementu.

Jaka jest różnica między poszczególnymi wersjami HTML?

Dzięki temu, że wprowadziłem ciebie do HTML, wyjaśnię tobie szybko różnicę między HTML, HTML 4, XHTML i HTML 5. Różnica jest taka, że niektóre mają więcej znaczników (HTML 5), a niektóre mniej (HTML 4). W niektórych reguły ich korzystania są bardziej rygorystyczne (XHTML), a w niektórych mniej (HTML 4).

Aktualnie najbardziej aktualnym HTML jest HTML 5, który przez to, że jest najnowszy nazywa się HTML. HTML 5 ma wiele nowych tagów; niektóre używane w poprzednich wersjach są zdeprecjonowane, czyli przestarzałe. To oznacza, że nie powinieneś z nich już korzystać. Mimo wszystko, jeśli je używasz to właściwie nic złego nie powinno się stać. Przeglądarki muszą sobie radzić tak, aby każdy użytkownik otrzymał treść zgodną z zamiarem twórcy strony WWW. Takie przestarzałe tagi i tak zostaną zinterpretowane, więc właściwie w większości wypadków nie masz się czym przejmować.

Jeżeli chcesz poznać HTML 5 to powinieneś znać również większość tagów, które istniały przed HTML 5. Tak więc zanim zabierzesz się za poznanie nowości z HTML 5, bez których w sumie Twoje życie jako początkującego projektanta nie zmieni się drastycznie, poznaj najpierw XHTML.

Co oznacza X przed HTML? Oznacza ono extended, czyli rozszerzony HTML.

Czym jest JavaScript?

Tak naprawdę najwięcej zmienił HTML 5, bo zostały wprowadzone nowe, dosyć użyteczne tagi. Co ciekawe przeglądarki przyporządkowały do wielu z nich tzw. funkcje. Można z nich skorzystać dzięki językowi JavaScript. Funkcje te, jak sama nazwa wskazuje pełnią pewnego rodzaju rolę. Dla przykładu: pozwalają w tle manipulować tym, co się dzieje na stronie. Można dynamicznie, czyli bez przeładowania strony internetowej sprawić, że coś się na stronie poruszy, np. rozwinie się schowana treść, czy też strona nabierze nowych możliwości takich jak pokazanie paska postępu, gdy wrzucamy plik na stronę internetową.

Oczywiście JavaScript istniał już dużo wcześniej, jednak funkcje, które otrzymaliśmy do tagów HTML 5 umożliwiają nawet tworzenie zaawansowanych gier przez przeglądarkę np. quakelive.com. Jako ciekawostka; na początku o stronach internetowych, w których korzystano z JavaScript mówiono, że zostały stworzone z pomocą DHTML, czyli Dynamic HTML, no bo w końcu JavaScript sprawił, że na stronach powstała dynamika czyli właśnie ruch.

UWAGA! Istnieje język programowania wysokiego poziomu Java, który nie ma nic wspólnego z JavaScript. Nie pomyl się podczas szukania informacji o JavaScript.

Podsumowując, JavaScript to język stworzony specjalnie do tworzenia dynamicznych stron WWW i nie ma innego zastosowania. Wszystkie skrypty wykonywane są po stronie użytkownika odwiedzającego naszą stronę. Co to oznacza? Jak użytkownik wczyta skrypt w postaci pliku z rozszerzeniem .js to ten plik będzie u niego na komputerze. Użytkownik może go sobie przeanalizować. Można go łatwo shackować. Nie jest bezpieczny do przechowywania poufnych danych. Nie odbieraj jednak JavaScript jako coś złego z powodu kilku minusów. Skrypt może wykonywać się cały czas bez ponownych połączeń z serwerem i umożliwia tworzenie ruchu na stronie i responsywnego interfejsu użytkownika.