Zacznijmy od wyjaśnienia pojęcia strona internetowa. Strona internetowa, in. strona www (ang. web page), to dokument HTML udostępniony w sieci internetowej przez serwer www. Host(czyli użytkownik) może ją załadować i wyświetlić za pomocą przeglądarki internetowej. Najpopularniejszymi są Google Chrome, Mozilla Firefox, Internet Explorer, Opera czy Microsoft Edge. Strony www mogą być tworzone w różnych językach programowania jak np. HTML, CSS, Java Script.
Strony internetowe mogą być projektowane w różnym celu. W zależności od tego, jaki cel ma ona spełniać, dobierane są odpowiednie funkcjonalności. Strony www, oprócz typowych części tekstowych, często wykorzystują obiekty multimedialne. W celu odtworzenia bądź wyświetlenia treści multimedialnych przeglądarka internetowa powinna mieć zainstalowane odpowiednie wtyczki.
Identyfikacja grupy docelowej i dopasowanie do nich witryny są kluczowe, zwłaszcza przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Dobrze skonstruowana strona, intuicyjna dla użytkownika i działająca bez zakłóceń, wpływa pozytywnie na wizerunek firmy, przyczyniając się do wzrostu rozpoznawalności marki, zwiększenia liczby klientów, a ostatecznie ma wpływ na wynik finansowy firmy.
Do tworzenia witryn internetowych często wykorzystywane są systemy CMS (ang. Content Management System), czyli systemy zarządzania treścią pozwalające na łatwe tworzenie serwisu www oraz jego aktualizację i rozbudowę o nowe treści. System CMS umożliwia kształtowanie treści oraz ich prezentowanie na stronie internetowej za pomocą prostych w obsłudze interfejsów użytkownika. Do najbardziej znanych systemów CMS należą WordPress, Joomla! czy Drupal.
Koszt stworzenia strony internetowej uzależniony jest od wielu czynników, dlatego też cena ta może kształtować się w zakresie od kilkudziesięciu złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Na tak dużą rozbieżność cenową mają wpływ przede wszystkim takie czynniki jak: funkcjonalność strony, profesjonalizm i doświadczenie wykonawcy, a niekiedy również czas wykonania projektu.
Proces realizacji witryny internetowej jest złożony, a o jego przebiegu decyduje przede wszystkim zaangażowanie obu stron – Klienta oraz wykonawcy usługi (agencji interaktywnej). Proces tworzenia strony internetowej rozpoczyna się w momencie otrzymania zlecenia od Klienta, a kończy się uruchomieniem witryny na adresie docelowym.
Czerpiąc z doświadczeń Neo Fusion, profesjonalnej agencji interaktywnej, poniżej przedstawiono główne etapy tworzenia strony www.
Pierwszym krokiem jest kontakt Klienta z agencją interaktywną. Podczas pierwszego spotkania omawiane są główne założenia strony internetowej, wizja serwisu, oczekiwania i wstępne wymagania Klienta. Określane są ogólne zasady współpracy. Pierwsze spotkanie z agencją kończy się ustaleniem wstępnej specyfikacji wymagań.
Kolejnym etapem współpracy jest stworzenie koncepcji serwisu internetowego obejmującej wyszczególnienie wszystkich wymagań dotyczących strony internetowej. W ramach ustalania pełnej specyfikacji projektu Klient powinien przekazać wszystkie niezbędne informacje i założenia oraz wskazać pożądane funkcjonalności strony. Identyfikacja wymagań Klienta przebiega we współpracy z osobami merytorycznymi, ekspertami w zakresie IT, którzy służą wsparciem, proponując możliwe rozwiązania. W ramach opracowania specyfikacji wymagań kluczowe jest rozpoznanie poniższych kwestii:
- określenie celu stworzenia strony internetowej (np. sprzedaż produktów lub usług oferowanych przez firmę, strona wizytówkowa), wskazanie na kluczowe treści, które mają być eksponowane
- identyfikacja grupy docelowej, czyli kto będzie korzystał z oferowanych usług
- wyszczególnienie obszarów przewagi konkurencyjnej Klienta
- ustalenie zasobu materiałów do wykorzystania na stronę takich jak zdjęcia, logotyp, grafiki, pliki multimedialne, pliki tekstowe itp.
- wskazanie przykładów projektów stron internetowych bądź elementów stron, na których można się wzorować, które są inspirujące dla Klienta
- przedstawienie ogólnej wizji strony Klienta obejmującej np. kolorystykę, preferowane rozmieszczenie treści
- ustalenie wersji językowych, w których witryna będzie funkcjonować
- określenie rodzaju systemu zarządzania treścią CMS umożliwiającego edycję elementów strony, jakie będą podlegać aktualizacji w przyszłości (aktualności, treść oferty itp.)
- wskazanie opcji logowania na stronie (z pozycji administratora, Klienta)
- wskazanie dodatkowych modułów i funkcjonalności (np. wyszukiwarka, formularz, kalkulator, szybka płatność, kalendarz)
- uszczegółowienie kwestii technicznych dotyczących hostingu, serwera czy domeny internetowej
- opcja wsparcia technicznego
- potrzeba optymalizacji strony pod kątem pozycjonowania
- wskazanie planowanego czasu na realizację strony www, przygotowanie witryny ze wszystkimi funkcjonalnościami
- wskazanie planowanego budżetu na stworzenie strony internetowej
Po zebraniu wymagań Klienta i ustaleniu szczegółowej specyfikacji projektu następuje domknięcie kwestii formalnych tj. akceptacja budżetu i podpisanie umowy.
Kolejnym etapem w procesie tworzenia strony www jest przekazanie agencji wszystkich materiałów wymaganych do realizacji projektu, będących w posiadaniu Klienta, w zakresie wcześniej ustalonym. Zazwyczaj takie materiały obejmują logotyp, znaki firmowe, zdjęcia produktów, materiały multimedialne, opisy czy publikacje. Jeśli Klient nie jest w posiadaniu wyżej wymienionych materiałów, istnieje możliwość skorzystania z usług agencji w zakresie praw autorskich, sesji produktowych, wykonaniu projektów graficznych czy produkcji innych elementów przeznaczonych do wykorzystania na stronie internetowej.
Następnym krokiem jest przystąpienie do prac nad środowiskiem technologicznym oraz projektem graficznym witryny. Efektem końcowym tego etapu prac jest akceptacja ostatecznej koncepcji wizualnej strony i jej podstron przez Klienta oraz stworzenie matrycy przyszłego serwisu gotowej do podpięcia pod system CMS. Ten etap prac ma charakter iteracyjny, polega na doskonaleniu możliwych opcji i wariantów aż do uzyskania finalnej akceptacji przez Klienta.
Po zakodowaniu witryny internetowej, stworzeniu systemu zarządzania treścią, funkcjonalności dodatkowych oraz gotowych elementów graficznych następuje etap wprowadzania danych, czyli uzupełniania strony internetowej o teksty, zdjęcia i inne niezbędne materiały.
Po ostatecznej akceptacji witryny przez Klienta następuje etap zakończenia współpracy. Strona internetowa zostaje oddana i uruchomiona pod docelowym adresem. Dodatkowo, Klient zostaje przeszkolony z obsługi serwisu np. w zakresie umiejętności samodzielnej aktualizacji treści na stronie. Ostatnim krokiem jest rozliczenie projektu.
Po zakończonym procesie tworzenia strony internetowej, współpraca z Klientem jest często kontynuowana. Obszar dalszej współpracy obejmuje działania związanie z promocją witryny, jej pozycjonowaniem w wynikach wyszukiwania czy też działania dotyczące obsługi pro realizacyjnej jak np. wsparcie techniczne.