Pliki robots.txt, a SEO

Chociaż korzystanie z plików robots.txt nie gwarantuje najwyższych pozycji, ma znaczenie dla SEO. Są integralnym technicznym komponentem SEO, który umożliwia płynne działanie witryny i satysfakcję odwiedzających.

SEO ma na celu szybkie ładowanie strony dla użytkowników, dostarczanie oryginalnej treści i zwiększanie liczby trafnych stron. Robots.txt odgrywa rolę w tworzeniu Twojej witryny dostępnej i użytecznej.

Zachowaj budżet na indeksowanie

Indeksowanie botów w wyszukiwarkach jest cenne, ale indeksowanie może przytłoczyć witryny, które nie mają siły radzić sobie z odwiedzinami botów i użytkowników.

Googlebot odkłada część budżetową dla każdej witryny, która odpowiada ich celowości i charakterowi. Niektóre witryny są większe, inne mają ogromny autorytet, więc otrzymują większy zasiłek od Googlebota.

Google nie definiuje jasno budżetu indeksowania, ale twierdzą, że jego celem jest ustalenie priorytetów co do indeksowania, kiedy i jak rygorystycznie.

Zasadniczo „budżet indeksowania” to przydzielona liczba stron www  które Googlebot indeksuje i indeksuje w witrynie w określonym czasie.

Budżet indeksowania ma dwa czynniki:

  • Limit szybkości indeksowania ogranicza zachowanie indeksowania w wyszukiwarce, więc nie powoduje przeciążenia serwera.
  • Zapotrzebowanie na indeksowanie, popularność i świeżość określają, czy witryna wymaga mniejszego lub większego indeksowania.

Ponieważ nie masz nieograniczonej dostępności do indeksowania, możesz zainstalować plik robots.txt, aby zapobiec Googlebotowi z dodatkowych stron i wskazać je na znaczące. Eliminuje to marnotrawstwo z budżetu na indeksowanie i pozwala oszczędzić zarówno Tobie, jak i Google, niepotrzebnych stron.

Zapobiegaj duplikowaniu treści

Wyszukiwarki często marszczą brwi w związku ze zduplikowanymi treściami. Chociaż nie chcą specjalnie manipulować powielonymi treściami. Duplikaty treści, takie jak pliki PDF lub wersje stron, które można wydrukować, nie powodują negatywnego wpływu na witrynę.

Nie potrzebujesz jednak botów do indeksowania zduplikowanych stron treści i wyświetlania ich w SERP. Robots.txt to jedna z opcji minimalizowania dostępnej zduplikowanej zawartości do indeksowania.

Istnieją inne metody informowania Google o zduplikowanych treściach, takie jak kanonizacja – co jest zaleceniem Google – ale możesz zduplikować zduplikowaną zawartość za pomocą plików robots.txt, aby również zachować budżet na indeksowanie.