Jak pisać teksty na strony www?

W dobie Internetu oraz rynku informacji opanowanego przez zawrotną szybkość wymiany danych, zyskujemy niepowtarzalną szansę, by zaistnieć w Internecie, wyrobić sobie markę, stać się rozpoznawalnym i zdobyć zaufanie klientów.

Z drugiej strony jesteśmy narażeni na działania ze strony konkurencji, która podobnie jak my postanowiła zbudować swoją markę w Internecie. Każdy fałszywy ruch może zburzyć podejmowane przez nas starania, by zjednać klientów oraz zbudować dobrą i rozpoznawaną markę.

Tekst na stronie ma kluczowe znaczenie

O ruchu na naszej stronie w dużej mierze decyduje to jak wysoko znajduje się ona w rankingu wyszukiwarki. Decyduje o tym kilka różnych czynników. Przede wszystkim od technik optymalizacji stron, które zastosujemy oraz ilości osób odwiedzających naszą witrynę. Do tego należy dodać odpowiednio dobrane wymiany linkowe, a także treść zawierającą frazy kluczowe, która pozwala naszemu serwisowi uplasować się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Należy jednak pamiętać, że dobre wypromowanie strony w rankingu wyszukiwarki to nie tylko zabiegi techniczne, ale także czas, jaki użytkownicy spędzają w naszych internetowych progach. Tutaj niestety żadne zabiegi techniczne nie zastąpią opracowania wartościowego contentu.

Tekst musi być ciekawy i „na temat”

Internauta nie lubi, kiedy się go oszukuje. Strona, która znalazła się jako pierwsza w zasięgu jego wzroku, na chwilę zwróci jego uwagę, ale jeżeli nie znajdzie tego czego szukał, poczuje się oszukany – najpewniej nie odwiedzi naszej witryny nigdy więcej i będzie odradzał to swoim znajomym.

Dlatego właśnie tak ważne jest zwrócenie uwagi na treść publikowaną na naszej stronie internetowej. To właśnie rzetelne podejście do tematutraktowanie z szacunkiem klienta długotrwałe, konsekwentne utrzymywanie jakości w zakresie świadczonych usług oraz prezentacji oferty, jest w stanie zjednać nam stałych klientów.

Jak zatem pisać teksty na stronę?

Jak pisać, aby zrobić dobre wrażenie i pomóc klientowi w znalezieniu tego, czego szuka i stale utrzymywać wysoką jakość contentu?

Przede wszystkim należy zastanowić się nad tym, co chcesz przekazać i dlaczego chcesz to robić. Jedna z bardziej znanych maksym skutecznego biznesu mówi, że „ten, który wie jak coś zrobić, zawsze będzie pracował dla tego, który wie, dlaczego należy coś robić”. Określ swój cel, do niego dobierz odpowiednie środki formalne i merytoryczne. Sposób przekazu musi być adekwatny do treści, które przekazujesz, a twój cel – jasno zakomunikowany. Nikt z odwiedzających twoją stronę internetową nie może mieć wątpliwości gdzie i dlaczego się znalazł oraz jak zdobyć najbardziej interesujące informacje.

Tekst dedykuj odbiorcy

Kolejnym pytaniem, jakie musisz sobie zadać jest: do kogo chcę trafić? Nie ignoruj konsumentów ani żadnej z ich potrzeb. Nie łudź się, że będąc neutralnym do granic możliwości, dotrzesz do większej ilości osób, niż dotarłbyś, orientując swój przekaz na tych, którzy najchętniej korzystaliby z twoich usług. Koncentracja na ścisłej grupie odbiorców i ukierunkowanie swojego przekazu jest ZAWSZE skuteczniejsze niż rzucanie w eter uniwersalnych frazesów. Zapamiętaj, że chcąc trafić do wszystkich, tak naprawdę nie zwrócisz niczyjej uwagi.

Określ grupę docelową, do której kierujesz przekaz

Oczywistym jest, że celowanie do szerszej grupy odbiorców jest o wiele lepsze, niż ograniczanie się do jednej niszy. Jednak wielotorowy przekaz jest zarezerwowany dla tych, którzy dysponują odpowiednimi zasobami ludzkimi, technicznymi i czasowymi. Jeżeli jesteś w stanie pozwolić sobie na zatrudnienie fachowców lub stałe korzystanie w ramach outsourcingu z pomocy specjalistów od komunikacji – pozwól na sformułowanie oddzielnych przekazów przeznaczonych dla różnych segmentów grupy odbiorczej. Z właściwym dla każdej z nich stylem wypowiedzi oraz kanałem informacyjnym.

Personalizuj treść i przekaz

Personalizacja przekazu jest obecnie powszechnie stosowanym narzędziem bezpośredniego wyboru grupy docelowej. Warto z nich korzystać, pamiętając jednak, że nigdy nie mogą być to przypadkowe działania. Każda strategia komunikacyjna musi opierać się na:

  1. określeniu sytuacji wyjściowej,

  2. obraniu strategii działania,

  3. określeniu sposobów weryfikacji skuteczności strategii,

  4. wdrożeniu działań,

  5. ocenie i weryfikacji podjętej aktywności.

Dbaj o aktualność treści

Pamiętaj również, że w Internecie nie ma czegoś takiego, jak proces już zakończony, sfinalizowany. Podejmując się działalności informacyjnej w sieci, jesteś zobowiązany (zaufaniem swoich odbiorców) do stałego dostarczania aktualnych i rzetelnych informacji, obserwacji rynku i konkurencji, analizy i reagowania na feedback.

Treść zamieszczana na Twojej witrynie musi być skonstruowana w określony sposób. Niezależnie od Twojego targetu istnieje kilka wyznaczników, które sprawdzają się w każdym przekazie internetowym.

  1. Pisz prostymi zdaniami. O ile twoja witryna nie jest e-gazetą literacką, pisz prostym i przejrzystym językiem. Używając również języka branżowego. Niezależnie od tego jak wykształceni są użytkownicy twojej strony, przyszli tu po konkretną informację i chcą ją zdobyć jak najszybciej.

  2. Jeden paragraf jedna myśl. Niech Twoje wypowiedzi będą spójne i przejrzyste, aby poruszanie się po tekście w poszukiwaniu określonej informacji, było jak najłatwiejsze.

  3. Zadbaj o szatę graficzną wypowiedzi pisemnej. Najważniejsze fakty możesz napisać w formie podpunktów, a kluczowe frazy wytłuścić. To ułatwia odbiór treści, a sam tekst czyni nie tylko łatwiejszym w odbiorze, ale i bardziej estetycznym.

  4. Odwróć piramidę. Zaczynaj każdą publikację na swojej stronie od najistotniejszych faktów – kluczowych i charakterystycznych dla danego tekstu. Czytelnik nie lubi zgadywać, czego będzie dotyczył tekst. Będzie miał Ci za złe, gdy dopiero w połowie zorientuje się, że omawiana kwestia w ogóle go nie interesuje. Szanuj jego czas.

Pamiętaj o użyteczności tekstów

Oprócz spójności estetycznej i merytorycznej, treści znajdujące się na Twojej stronie muszą być również użyteczne. Poza publikacjami zamieszczasz na swojej stronie także takie informacje, jak kontakt oraz data upowszechnienia informacji.

Informacje kontaktowe są niezbędne dla użytkownika. Musisz zadbać o to, by nie miał problemu ze znalezieniem numeru telefonu i e-maila. Problem z ich znalezieniem lub brak kontaktu do autora publikacji istotnie podważa jego wiarygodność.

Podobnie jest z datą upowszechnienia publikacji. Użytkownik chce mieć pewność, że czytana przez niego informacja wciąż jest aktualna, a artykuł zawiera ewentualne zmiany, które zostały niedawno wprowadzone. Szczególnie w branży IT aktualność informacji jest bardzo istotna.