Firmowa strona www to pierwszy krok do zaistnienia w sieci internetowej
KROK PIERWSZY: PODJĘCIE DECYZJI
O ZAŁOŻENIU STRONY FIRMOWEJ
Jest to pierwszy i podstawowy krok, a dla niektórych firm jest to wręcz krok milowy, czyli postanowienie zaistnienia w świecie wirtualnym. Decyzja o stworzeniu firmowej strony internetowej daje nam wręcz nieograniczone możliwości promocyjne. Wszystko zależy tylko czy nasza internetowa firma prezentowana w sieci, będzie wyróżniała się wśród innych tego typu witryn. Pierwszym a zarazem najważniejszym z krokiem jest zaplanowanie, co chcemy osiągnąć poprzez naszą stronę www. Czy ma być to tylko wizytówka internetowa przedstawiająca ogólnie naszą ofertę, miejsce oraz produkt? Czy chcemy używać w przyszłości naszej strony internetowej do komunikowania się z potencjalnym klientem? Czy będziemy chcieli aktywnie rozwijać prezentację naszego portalu i treści w nim zawartych? Czy może chcemy rozpocząć bezpośrednią sprzedaż naszych produktów za pośrednictwem naszej strony? Rzeczą wręcz niezbędną jest udzielenie sobie odpowiedzi na te kilka wstępnych podstawowych pytań.
KROK DRUGI: OKREŚLENIE POTRZEB DOTYCZĄCYCH
FUNKCJONALNOŚCI STRONY INTERNETOWEJ
Jeżeli już wiemy, jakie funkcje ma spełniać nasza strona, kolejnym etapem będzie określenie jej szaty graficznej, funkcjonalności, ogólnej kolorystyki i sposobu prezentacji poszczególnych działów. Oczywiście są agencje reklamowe i firmy interaktywne, które z pewnością przygotują nam takie propozycje. Jest to dobre działanie, ale my podpowiemy trochę inną kolejność. Nasza strona www powinna w sposób bezpośredni nawiązywać graficznie do wypracowanego już wizerunku na rynku.
Dla tego też dobrze by było, aby strona była spójna wizerunkowo z naszymi wypracowanymi już przez lata, koncepcjami graficznymi, które są kojarzone z firmą, produktem czy marką. Drugą ważną rzeczą jest określenie funkcjonalności strony, która będziemy tworzyć. Najlepszym rozwiązaniem będzie spędzenie trochę czasu przed komputerem i poszukanie samodzielne rozwiązań, które chcielibyśmy, aby znalazły się na naszej stronie www.
KROK TRZECI: OBSERWACJA INNYCH STRON INTERNETOWYCH O TEJ SAMEJ TEMATYCE
Wskazane jest też podglądnięcie jak prezentuje się nasza konkurencja branżowa w świecie internetowym. Może obserwując konkurencyjne strony wpadniemy na pomysł funkcjonalności strony, której nie braliśmy pod uwagę, a może ona w sposób znaczący uatrakcyjnić nasz serwis www, zwiększając jego atrakcyjność już na samym początku, gdy tylko zaistnieje w świecie wirtualnym. Przeszukując otchłań internetu, zwróćcie uwagę, jakie treści chcielibyście, aby wynikały z waszej strony. W jakiej formie będziecie prezentować swoją ofertę: czy bardziej tekstowo – opisowo, czy też w sposób obrazkowy – większa ilość ilustracji, infografik, przekazu multimedialnego. Czy zamierzacie korzystać z kanałów Social mediowych zsynchronizowanych z waszą stroną internetową?
KROK CZWARTY: OKREŚLENIE WYMAGAŃ
DOTYCZĄCYCH STRONY WWW
Przygotowując się do złożenia zamówienia powinniśmy wiedzieć, czego oczekujemy lub będziemy oczekiwać w przyszłości od naszej strony www. Jeżeli wiemy, że nie będziemy mieć czasu na uzupełnianie treści, aktywną komunikację z odbiorcą to należałoby dostosować do tego naszą witrynę. Strona ma spełniać tylko funkcję informacyjną to założeniu, wystarczy nam tzw. „wizytówka internetowa” z krótkim opisem oferty, danymi kontaktowymi i formularzem szybkiego kontaktu. Jeżeli jesteśmy ambitni, mamy trochę więcej czasu i nastawiamy się na częste aktualizację treści na stronie, chcemy aktywnie uczestniczyć w rozwoju naszego portalu musimy wybrać inny rodzaj produktu. Nasza strona będzie musiał mieć wdrożony system zarządzania treścią, tak, aby można było uzupełniać informację, treści, oferty bezpośrednio z panelu administracyjnego. Dodatkowo jeżeli będziemy chcieli w przyszłości lub lepiej na etapie tworzenia strony mieć możliwości pozycjonowania, ten aspekt też musi być zaznaczony już na etapie projektowania witryny. Podejmując decyzję o uruchomieniu sklepu internetowego, który ma być głównym kanałem dystrybucji naszej oferty, musimy mieć świadomość, że ten wariant będzie najdroższy w wykonaniu, optymalizacji i ewentualnych niezbędnych aktualizacjach.
KROK PIĄTY: WYCENA STRONY WWW
Poniżej przedstawiamy jak rozkłada się cena strony w stosunku do rodzaju, wielkości, funkcjonalności. Wizytówka jest najtańszą formą strony www, a sklep internetowy najbardziej wymagającą propozycją pod względem finansowym.
– internetowa wizytówka firmy (podstawowa strona do 5 zakładek)
– firmowa strona www (średnio rozbudowana strona do 10 zakładek, podstawowe elementy
funkcjonalności, system zarządzania CMS, możliwości prezentacji multimedialnych)
– rozbudowana strona firmowa (galerie, system zarządzania, edytowane slidery,)
– mały portal internetowy (powyżej 30/40 zakładek, w pełni edytowalny systemem CMS)
– duży portal tematyczny (powyżej 100/200 zakładek tematycznych – z systemem zarządzania)
– sklep internetowy (najbardziej wymagająca forma strony komercyjnej)
Te podstawowe pytania a bardziej odpowiedzi na nie, pozwolą Państwu na określenie wstępnych założeń dotyczących swojej strony www. Następnym etapem będzie znalezienie odpowiedniej firmy, projektanta, grafika, który wszystkie Państwa pomysły urzeczywistni i wdroży na Waszej stronie www.